Tiedote 13.6.2011

Julkaisuvapaa heti

Vihreiden puoluekokouksen yhteydessä Kuopiossa 12.6.2011 perustettiin uusi valtakunnallinen järjestö, Maaseutuvihreät ry, jonka tavoitteena on yhdistää vihreästä maaseudusta kiinnostuneita ihmisiä sekä kehittää puolueen maaseutupolitiikkaa.

–          Modernissa elämässä ihmisen arki jakaantuu sekä kaupunkiin että maaseudulle. Itse asiassa kaupungin ja maaseudun vuorovaikutus on jokaisessa meissä. Olemme monipaikkaisia. Itse asun Höytiäisen Teerisaaressa Pohjois-Karjalassa, mutta teen töitä Helsingissä ja Kööpenhamissa, sanoo Tarja Cronberg, entinen vihreiden puheenjohtaja.

Elävä ja vihreä maaseutu pitää sisällään monipuolisen ja kestävän elinkeinotoiminnan.

–          Ruoantuotanto on maaseudun selkäranka, mutta maalla on muutakin kuin maataloutta. Lähipalvelujen uudenlainen järjestäminen, matkailu ja vapaa-aika sekä energiantuotanto ovat mahdollisuuksia, joihin tulee tarttua, kertoo yksi perustajajäsenistä huittislainen Anne Bland.

Perustamiskokouksessa keskusteltiin ajankohtaisimmista tavoitteista, joista mainittiin erityisesti puolueen maatalouspolitiikan linjaaminen.

–          Tässä yhteydessä pidettiin tärkeänä muun muassa maataloustuottajien hyvinvointiin panostamista sekä EU:n yhteisen maatalouspolitiikan ohjelmakauden valmistelua, Bland sanoo.

Maaseutuvihreiden ensimmäinen vuosikokous pidetään vihreiden kulttuuri- ja kuntapäivillä Jyväskylässä 20-21.8.2011.

Lisätietoja:
Eija Luostarinen, Kuopio, 044-358 8894, eija.luostarinen@vihreat.fi