Maaseutu- ja erävihreät ry

Tiedote 2.8.2013 (julkaisuvapaa)

Ei kaivoksia Leivonmäen kansallispuistoon

–       Kaivostutkimukset kiellettävä luonnonsuojelualueilla sekä pohjavesi- ja kulttuurimaisema-alueilla

Maaseutu- ja erävihreät ry vaatii kaivostutkimuksien kieltämistä luonnonsuojelualueilla. Yhdistyksen mukaan Suomen kansallispuistoilla, luonnonsuojelu-alueilla sekä NATURA-alueilla on ylisukupolvista kansallista luonto- ja maisema-arvoa, joita nykyinen sukupolvi ei saa lyhytnäköisellä talousintresseillään vaarantaa.

Keski-Suomen Leivonmäen kansallispuistossa kesäpäiviensä yhteydessä vierailleet Maaseutu- ja erävihreät olivat järkyttyneitä kuullessaan, että Leivonmäen kansallispuistonkin alueille on tehty kaivostutkimusilmoituksia. Yhdistys vaatiikin varauksia tehneen Palmex Mining Oy:n vetäytymistä hankkeesta pikaisesti.

–        Kansallispuistot on perustettu luonnon monimuotoisuuden ja luontoarvojen turvaamiseen. Kaivostoiminta tuhoaisi tämän kauniin ja arvokkaan haapasuon, jonka ennaltamisessa Metsähallitus on tehnyt hartiavoimin töitä. Soiden ennaltamisohjelmamme on huippuluokkaa ja on saanut viime aikoina maailmalla paljonkin positiivista huomiota, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajaja ja Vihreiden varapuheenjohtaja Anne Bland muistuttaa.

Leivonmäellä asuvan, Maaseutu- ja erävihreiden hallituksen ja Vihreän liiton valtuuskunnan jäsenen, Lea-Elina Nikkilän mukaan Leivonmäen kansallispuiston järjestyssääntöjen pykälässä kolme kielletään ”maa-aineksen ja kaivoskivennäisten ottaminen ja maa- tai kallioperän vahingoittaminen muulla tavoin.”

Nikkilä vetoaakin Metsähallitukseen:

–        Kaivokseen tähtäävät malmitutkimukset Leivomäen kansallispuistossa sotivat meidän paikallisten oikeustajuamme vastaan. Siksi toivon, että kansallispuistojen hallinnoija, Metsähallitus, ei tule myöntämään poikkeuslupaa kaivostutkimuksille Leivonmäen kansallispuistossa, eikä muihinkaan Suomen kansallispuistoihin, ja myös julkisesti sitoutuu tähän.

–        Kuinkahan moni tietää, että Suomi on täynnä kaivosvarauksia? Moni on järkyttynyt nähdessään TUKESin kaivoskartasta (http://geomaps2.gtk.fi/tukes/) oman kodin tai kesämökin kaivostutkimuksen piirissä, pohtii Maaseutu- ja erävihreiden varapuheenjohtaja Mika Flöjt, joka on jo pitkään toiminut erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomen kaivoskeskusteluissa asiantuntijana.

Maaseutu- ja erävihreät ry vaatii, että Suomen uutta kaivoslakia tullaan täydentämään kaivosasetuksella ympäristömyönteisemmäksi.

–        Asetuksella määriteltäisiin kaivostutkimuksien ulkopuolelle kansallispuistot, pohjavesialueet, luonnonsuojelualueet, NATURA-alueet sekä kansallis- ja matkailumaisemat. Kaivoslain uudistaminen tulee joka tapauksessa nostaa agendalle seuraavissa hallitusneuvotteluissa, Bland linjaa.

Lisätietoja ja haastattelut:

Anne Bland, Vihreiden varapuheenjohtaja, 040–8525656, anne@annebland.fi

Mika Flöjt, Maaseutu- ja erävihreiden varapuheenjohtaja, 040-5788784, mika.flojt@gmail.com

Lea-Elina Nikkilä, Vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen, 0400-131826, leaelina.nikkila@gmail.com