TIEDOTE 6.8.2014

(julkaisuvapaa heti)

Turun Seudun Vihreät ry on asettanut satakuntalaisen puolueen varapuheenjohtajan ja Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajan, Anne Blandin, ehdolle eduskuntavaaleihin Varsinais-Suomesta.

Piirissä käydään syksyn aikana jäsenäänestys paikallisyhdistysten esittämistä ehdokkaista ja seuraavat ehdokkaat julkistetaan 18.10.14 äänestyksen jälkeen. Piiri on kevätkokouksessaan jo asettanut puolueen puheenjohtajan, ympäristöministeri Ville Niinistön ehdolle.

Bland kertoo olevansa otettu ja ilahtunut Varsinais-Suomen mahdollisesta ehdokkuudesta.

–       Olen pitkän harkinnan jälkeen valmis asettumaan ”ehdokasehdokkaaksi” sekä tekemään kaikkeni, että saamme jälleen kaksi kansanedustajaa Varsinais-Suomeen, huittislainen Bland sanoo.

–       Vaalijärjestelmämme on edelleenkin epäreilu eri puolilla Suomea ja pohdin ehdokkuuttani hyvin tarkkaan. Kun pyyntö sitten Turusta tuli, vastasin lopulta kyllä. Vaalipiiriuudistus auttoi nyt Itä-Suomea, mutta ”Lex Cronberg” ei ulottunutkaan Länsi-Suomeen: samalla äänimäärällä saa esimerkiksi Satakunnassa vain yhden, mutta Varsinais-Suomessa kaksi kansanedustajaa.

Maaseutu- ja erävihreät ry:llä on Blandin mukaan tulossa myös muita ehdokkaita ympäri Suomen ja yhteisen kampanjan tavoitteena on tehdä vihreistä koko Suomen puolue.

–       Ensimmäinen aalto nosti vihreät yhdeksi suurimmaksi puolueeksi yliopistokaupungeissa. Nyt tarvitaankin vihreiden uusi aalto, joka kumpuaa maaseudulta. Tarjoamme äänestäjille uusia ratkaisuja työllisyyteen, ruoan- ja energiantuotantoon sekä paikalliseen hyvinvointiin ja ne kaikki lähtevät maaseudulta. On aika pistää ihminen maaseudun keskiöön, Bland valottaa.

Varsinais-Suomen vihreiden jäsenäänestykseen voivat osallistua myös ne piirin yhdistysten jäsenet, jotka ovat liittyneet puolueeseen elokuun loppuun mennessä.

Lisätietoja:

Anne Bland