Maaseutu- ja erävihreät ry käynnistää eduskuntavaalikampanjansa Koijärvellä 10.1.2015. Tervetuloa mukaan keskustelemaan, miten maaseutu saadaan nousuun! Kutsu on kaikille avoin.

Keskustelemassa muun muassa Maaseutu- ja erävihreiden eduskuntavaaliehdokkaita sekä puolueen johtoa.

OHJELMA
13.00 Tervetulotoivotus: Eira Rosenberg, Lounais-Hämeen Vihreiden puheenjohtaja
13.10 Visio vihreälle maaseudulle: Anne Bland, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja, Vihreän Liiton varapuheenjohtaja
13.30 Vihreiden tehtävä Koijärveltä Koijärvelle – miten viedä Suomea eteenpäin: Kansanedustaja Ville Niinistö, Vihreän Liiton puheenjohtaja
13.50 Miksi maaseutu on Euroopan vihreän liikkeen merkittävä teema? Lasse Miettinen, Vihreän Liiton puoluesihteeri
14.00 Vihreät ratkaisut maakunnissa: Maaseutu- ja erävihreiden eduskuntavaaliehdokkaat (mukana ainakin Johanna Karimäki/Uusimaa, Katja Andrejev/Kaakkois-Suomi, Hanna-Kaisa Heilimo/Pirkanmaa, Mikko Välttilä/Varsinais-Suomi, Helena Särkijärvi/Varsinais-Suomi, Minna Sorsa/Pirkanmaa, Heikki Susiluoma/Keski-Suomi, Kirsikka Moring/Helsinki, Marketta Mattila/Uusimaa, Sirkka Timonen/Oulu, Mika Flöjt/Oulu, Silja Keränen/Oulu)
15.00 Miten maaseutu viherrytetään? Yleinen keskustelu. Puhetta johtaa Lasse Miettinen
16.00 Starttipäivän yhteenveto Kari Tiilikkala, Hämeen eduskuntavaaliehdokas
16.15 Tilaisuus päättyy

Koijärvitalolla on mahdollista ruokailla omakustannushintaan klo 11.30 alkaen.

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Lounais-Hämeen Vihreät ry:n kanssa.

LISÄTIETOJA:
Maaseutu- ja erävihreät: Anne Bland, anne@annebland.fi, 040-8525656
Lounais-Hämeen Vihreät: Eira Rosenberg, eira.rosenberg@humppila.fi, 050-4385277
TULEVAISUUSMUISTELO: MITEN MAASEUTU VIHERTYI?

Vuonna 2050 maaseudulla suhtaudutaan vihreisiin hymy kasvoilla.

Suurimmassa osassa Suomea maaseudun asukasmäärä ei ole vähentynyt enää pitkään aikaan. Päinvastoin: erityisesti niillä alueilla, joissa tartuttiin rohkeasti vihreän biotalouden ja uusien palveluelinkeinojen mahdollisuuksiin, asukasluku kasvaa.

Monet tietävät, että osuutensa maaseudun uuteen tulemiseen oli niillä vihreillä, jotka joskus 2010-luvulla opettelivat maaseudun kielen ja alkoivat tosissaan kehittää kumppanuuksia maaseudun ihmisten välillä.

Mutta mikä tässä sitten hymyilyttää?

Se, että vihreät vasta silloin tajusivat, että maaseudun tärkein asia ovat maaseudun ihmiset itse.

Mutta ajankohta oli silloin suotuisa: oli jo ohitettu kieltämisen vaihe ja vähättelijöiden luku harveni sitä mukaan, kun näyttöä vihreiden ajatusten toimivuudesta saatiin.

Strategisina visioina ja keinoina tälle ”uudelle vihreälle aallolle” olivat vuonna 2015 ajatukset, joita esiteltiin Koijärvitalolla 10.1.15, kuten:
• maaseutu on asuttu, kyläkoulut säilyvät ja yhteisöllisyys on kunniassa; kylistä on tullut aktiivisia toimintakeskuksia, joissa otetaan vastuu toisista ja ympäristöstä
• työpaikkojen määrä kasvaa erityisesti maaseudulla, jossa on elämänlaatua, tilaa ja asuntoja
• hajautettu energiatuotanto lisääntyy ja korvaa fossiilisen energian käyttöä; biopolttoaineet mahdollistavat ekologisen autoilun kaikkialla
• energiaa säästävä teknologia tulee yleiseen käyttöön
• biotalouteen ja luontomatkailuun liittyvä yritystoiminta lisääntyy ja nostaa talouden maakunnissa nousuun
• kiertotalous luo uusia työpaikkoja
• digitalisaation mahdollisuudet hyödynnetään
• green care-toiminta palvelee asukkaita, lisää hyvinvointia ja työllisyyttä
• elintarvikehuollon omavaraisuus ja ruokaturva paranevat maata ja ympäristöä rasittamatta
• tiestö säilyy käyttökelpoisena koko maassa ja julkinen liikenne toimii
• päätöksenteon vastuullisuus lisääntyy ja siiloutuminen vähenee kuntalaisia kuunnellen