Vasemmalta ylhäältä: Heikki Susiluoma, Minna Sorsa, Merja Hermunen, Mikko Välttilä, Mika Flöjt, Hanna-Kaisa Heilimo. Vasemmalta alhaalta: Marketta Mattila, Kirsikka Moring, Kari Tiilikkala, Sirkka Timonen, Johanna Karimäki, Anne Bland, Silja Keränen, Helena Särkijärvi

Vasemmalta alhaalta:

TIEDOTE 13.1.2015

Maaseutu- ja erävihreät: Talouskasvu lähtee maaseudulta

Forssan Koijärvellä, Vihreän liikkeen syntysijoilla, käynnistyi Vihreiden ”toinen aalto”, kun Maaseutu- ja erävihreiden eduskuntavaalikampanja polkaistiin käyntiin lauantaina 10.1.2014 sadan ihmisen voimin. Tilaisuudessa esittäytyi 18 maaseutuvihreää ehdokasta ympäri Suomen, joista monet saapuivat paikalle biokaasuautoilla.

– Vihreys on tekoja. Moni suomalainen olisi esimerkiksi valmis siirtymään biopolttoaineisiin, mutta tankkauspisteet puuttuvat. Raaka-aineen saantia helpottaisi maatilojen biokaasutuotannon tukeminen vaikkapa verohelpotusten avulla. Nyt esimerkiksi uusiutuvan energian syöttötariffit eivät koske maatiloja, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja ja puolueen varapuheenjohtaja Anne Bland.

Tilaisuuden pääpuhuja, puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö haluaa purkaa myyttejä vihreiden kaupunkilaisimagosta.

– Maaseudun elinvoimaisuus on välttämätöntä kestävälle taloudella. Siinä vihreät haluaa yhteistyötä muiden puolueiden kanssa. Vihreät haluaa vauhdittaa hajautettua uusiutuvaa energiaa, puhdasta ja monipuolista ruokatuotantoa, ihmisten osallisuutta ja työhön kannustavaa sosiaaliturvaa perustulon pohjalta, toteaa Niinistö.

Myös puoluesihteeri Lasse Miettinen tuo esille maaseudun merkityksen suomalaiselle yhteiskunnalle ja koko Euroopan vihreille:

– Valtavan moni vihreä ratkaisu tehdään maaseudulla. Siksi ilman maaseutua ei olisi vihreää yhteiskuntaa.

Maaseutuvihreät näkevät talouskasvun ja vihreiden kasvun lähtevän nimenomaan maaseudulta. Erityisesti biotalouden merkitys työllisyyden ja kestävän talouskasvun edistäjänä nähdään tärkeänä.

– Maaseutuvihreiden tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä energiatuotannostamme 50% tulee bioenergiasta ja ruoantuotannostamme 50% on luonnonmukaisesti viljelty. Lähiruoka ja vapaus geenimanipuloidusta ruoasta kuuluvat ilmastoystävälliseen maatalouteen, linjaa Bland.

– Pienet ja keskisuuret sekä yhteiskunnalliset yritykset luovat työpaikkoja, joita byrokratialla ei saa kutistaa. Työpaikkoja luo myös valveutunut teollisuus, joka näkee ilmasto- ja ympäristönormit menestystekijöinä ja osaa hyödyntää uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi. Puhtaus on Suomen valtti, Bland jatkaa.

Maaseutu- ja erävihreät haluavat vaalia ja vahvistaa maaseudun ihmisten yhteisöllisyyttä. Se auttaa jaksamaan usein yksinäistä puurtamista. Perustulo loisi tarvittavia sosiaalisia turvaverkkoja myös maaseutuyrittäjille. Ehdokkaat nostivat esille myös kyläkoulut, kotimaisen uusiutuvan energian ja lähiruoantuotannon turvaamisen, kaivoslain uudistamisen ja koskiensuojelulain turvaamisen.

Maaseutu- ja erävihreät on vuonna 2010 perustettu Vihreän puoleen valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on yhdistää vihreästä maaseudusta kiinnostuneita ihmisiä ja kehittää Vihreiden maaseutu- ja eräpolitiikkaa. www.maaseutujaeravihreat.fi

Lisätietoja:

Anne Bland, 040-8525656, anne@annebland.fi

Maaseutu- ja erävihreiden kampanjastartti on katsottavissa netistä: http://www.vihreat.fi/live

Maaseutuvihreät ehdokkaat 13.1.15:

Oulun piiri: Mika Flöjt, Silja Keränen, Aila Paaso, Sirkka Timonen

Pirkanmaan piiri: Hanna-Kaisa Heilimo, Heli Piirainen, Minna Sorsa

Keski-Suomen piiri: Elina Sillanpää, Heikki Susiluoma

Kaakkois-Suomen piiri: Katja Andrejev, Kimmo Klemola

Uudenmaan piiri: Johanna Karimäki, Marketta Mattila

Helsingin piiri: Kirsikka Moring

Hämeen piiri: Kari Tiilikkala