08 Kaakkois-Suomi

Katja Andrejev, Hamina, 34 v

Katja AndrejevOlen Katja Andrejev 34-vuotias kahden lapsen äiti Haminasta.

työskentelen liiketalouden opettajana ja kouluttajan. Koulutukseltani olen MBA (Master of Business Administration). Työni ohella opiskelen ammatilliseksi erityisopettajaksi.

Juureni ovat maaseudulla, vaikka itse pienessä kaupungissa tällä hetkellä asunkin. Haluan olla mukana pitämässä maaseutua elävänä tulevillekin polville.

www.katjaandrejev.fi
www.facebook.com/andrejev.katja
www.twitter.com/katjaandrejev
Instagram.com/katjaandrejev

Kimmo Klemola, Lappeenranta, 50 V

Kimmo KlemolaOlen Parolannummella vuonna 1965 syntynyt ja Lappeenrannassa asuva ysiluokkalaisen Saulin isä, reservin panssariupseeri ja vihreä – siis kirjaimellisesti telaketjuvihreä. Perheeseen kuuluvat lisäksi Saulin äiti Leena ja neljä koiraa: kelpiet Woo Wha, Retta. ja Erki sekä schipperke Tikutaku.

Lapsena asuin maatilalla, teini-ikä meni partiotoiminnassa. Kuntoani hoidan nykyään pallopelejä pelaamalla ja pojan suunnistusharrastuksen myötä olen alkanut käydä myös iltarasteilla pitkän tauon jälkeen.

Olen väitellyt teknillisessä korkeakoulussa öljynjalostuksesta tekniikan tohtoriksi ja toiminut yliopistoissa eri tehtävissä, mm. kemiantekniikan professorina. Aloittelen cleantech-firmaa, joka tarjoaa työkaluja teollisuuden, energiantuotannon ja liikenteen ympäristövaikutusten arvioimiseen.

Ominta alaani ovat energia-, liikenne- ja ympäristöasiat – mukaan lukien ruokaturva ja ravinteet, mutta olen laajasti perehtynyt myös ulkopolitiikkaan ja talousasioihin.

Olen tuuli- ja aurinkoenergian suuri puolestapuhuja.

Pohjois-Amerikan maiden kanssa sovittaviin vapaakauppasopimuksiin suhtaudun hyvin epäilevästi.

En kannata Suomen sotilaallista liittoutumista.

Vuoden 2015 alusta olen sekä Kaakkois-Suomen vihreiden että Lappeenrannan seudun vihreiden hallitusten jäsen. Vuoden 2013 alusta olen ollut Lappeenrannan seudun ympäristölautakunnan varajäsen. Kymmenen vuoden ajan olen toiminut Lappeenrannan squashseuran puheenjohtajana.

Olkoon kyse taloudesta tai ilmastonmuutoksesta, mielestäni jokaisen kynnelle kykenevän ihmisen tulee kantaa vastuunsa. Miljoonan ihmisen pieni teko on suuri teko.

Anniina Kontiokorpi, Parikkala, 33 v

Anniina KontiokorpiOlen  33-vuotias parikkalalainen ympäristötekniikan diplomi-insinööri. Olen syntynyt Uukuniemellä ja asunut lähes koko lapsuuteni Saarella. Isäni työskenteli rajavartiolaitoksen palveluksessa ja äitini on toiminut yksityisyrittäjänä. Lapsuuteni ensimmäiset vuodet kasvoin Niukkalan rajavartioasemalla. Lapsuus luonnon keskellä on vaikuttanut arvoihini ja kasvattanut minut kunnioittamaan ja ymmärtämään luontoa. Paluumuutin
Parikkalaan vuonna 2011 mieheni Jarin ja poikamme Otson kanssa.
Työskentelen Parikkalan kunnan teknisessä toimessa määräaikaisena projektipäällikkönä rakennuttamisinvestoinneissa. Toimin myös kunnanvaltuutettuna Parikkalassa ja tekniikan akateemisten
varavaltuutettuna sekä kunnan valiokunnan jäsenenä. Olen aktiivinen lintu- ja luontoharrastaja. Pääteemani eduskuntavaaleissa ovat maaseudun  elinvoimaisuuden säilyttämiseen ja kehittämiseen tähtääviä.

www.kontiokorpi.blogspot.fi