Hämeen vaalipiiri

Tiina Edelman, 49, Hartola

Olen Hartolan kuningaskunnan valtuuston 2. varapuheenjohtaja, MeVin hallituksen jäsen ja Vihreiden eläinpoliittisen työryhmän jäsen. Koulutukseltani olen kengitysseppä AT CE-F ja mestarihermoratahieroja. Olen yksinhuoltaja äiti, ex-yksityisyrittäjä, käsillä tekijä, tällä hetkellä työtön toimeni päätyttyä isäni saattohoitajana.
Ilmasto on tärkeintä mitä on! Maapallo ilman tervettä ilmastoa on kuin ravihevonen ilman terveitä jalkoja. Tehdään jotain konkreettista, vaikka pientäkin, ihan jokainen! Minä haluan vesivessat pois maailmasta. Haluan edistää muuntyyppisten saniteettiratkaisujen kehitystä. Käytän huussia, kompostoin, kasvatan ruokaa. Köyhyys eriarvoistaa ja syrjäyttää. Yksinäisyys on musertavaa.
Lapsiperheet, pienituloiset eläkeläiset, työttömät, sairaat..ovat tiukoilla arkipäivinä, loma-aikoina ja juhlapyhinä. Heille nuo päivät ovat yhtä ja samaa – taistelua selviytymisestä. Maaseudusta ja ruokaturvasta on huolehdittava! Meidän tulee opettaa lapsillemme kuinka peruna ja porkkana kasvatetaan, mansikat poimitaan, heinä niitetään, kuinka ruokitaan kanoja, hoidetaan lampaita, kuinka lehmä lypsetään ja hevonen kengitetään. Meidän tulee huolehtia, että seuraavakin sukupolvi osaa istuttaa puun, kasvattaa sen, kaataa sen, tehdä polttopuita, rakentaa taloja, kunnostaa ja kunnioittaa vanhoja – historiaamme. Meidän tulee neuvoa lapsiamme kulkemaan luonnossa, tunnistamaan sienet, narraamaan kaloja, nylkemään jänis ja paloittelemaan hirvenlihat. Lapsissa on tulevaisuus, vanhuksissa viisaus ja maaseudussa turvamme.
Anna äänesi minulle ja kohtele eläimiä lempeästi!
Kärkiteemat
1. Ilmasto 2. Köyhyys 3. Maaseutu ja ruokaturva

Kirsi Ojansuu-Kaunisto, 55, Hämeenlinna

Politiikkaan minut ajoi rakkaus. Esikoiseni syntymä -88 mullisti elämäni. Huoli ympäristö tilasta, elämän edellytyksistä ohjasi minut vihreisiin. Luokanopettajan työstä minut äänestettiin eduskuntaan -99 ja pudotessani sieltä suuntasi uutta kohti, teologian opiskelijaksi, tavoitteena pappeus. Minua pidetään rohkeana ja aktiivisena edustajana mm. kaupunginvaltuustossa vuodesta -93, kansanedustaja 99-2011, kirkolliskokouksen jäsen (Tulkaa kaikki-liike) 2016 -. Nyt olen kaupunginhallituksen 2.vpj.
Arvoni, jotka ohjaavat minua politiikassa ovat oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. Teemani vaaleissa ovat hiilineutraali Suomi, laadukas koulutus kaiken perusta, rikas kulttuurielämä, mielenterveyspalvelut ja globaali vastuu. Lapsia minulla on kolme edellisestä avioliitosta, yksi lapsenlapsi ja puoliso, ihana kepulainen Timo Kaunisto. Monipaikkaisuus on oleellinen osa elämääni.
Asumme Hämeenlinnassa kerrostalossa ja 100 kilometrin päässä maatilalla Alastaron Hennijoelle. Ymmärrän nyt erittäin hyvin maaseudun elämää, haasteita ja mahdollisuuksia. Nautin metsäretkistä koiramme kanssa, käsitöistä, kirjallisuudesta ja saunomisesta.
Ohjenuorani elämässä: ”Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun”, M. Luther.
Kärkiteemat
Hiilineutraali Suomi, laadukas koulutus kaiken perusta, rikas kulttuurielämä, mielenterveyspalvelut ja globaali vastuu.