TIEDOTE 4.7.2014

Vihreiden varapuheenjohtaja sekä maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja Anne Bland toivoo uuden Euroopan parlamentin taistelevan puhtaan ja GMO-vapaan Euroopan puolesta. Asia on ajankohtainen, sillä ympäristöneuvosto hyväksyi 12.6.14 komission esittämän kompromissin, joka antaa jäsenmaille ”oikeuden kieltää” geenimanipuloitujen elintarvikkeiden (GMO) viljelyn alueillaan.

Bland näkee uuden esityksen kuitenkin komission keinona avata ennen GMO:lta tiukasti suljetut Euroopan ovet Monsanton kaltaisille jättiyrityksille.

–       Komissio yritti samaa taktiikkaa jo silloin, kun GMO-peruna haluttiin Eurooppaan, mutta ei onnistunut siinä. Jos esitys nyt hyväksytään tämän ”oikeus kieltää”-retoriikan varjolla, jotkut maat kuten Britannia, Espanja ja Unkari tullevat päästämään GMO-lajit pelloilleen. Mitä pienemmäksi GMO-vapaat alueet muodostuvat, sitä helpommin myös tavanomaiset ja luomupellot saastuvat GMO:sta ja valinnanvapaus heikkenee, Bland sanoo.

–       GMO on ennen kaikkea eettinen kysymys. Onko esimerkiksi yhdellä yrityksellä kuten Monsantolla oikeus patentoida maailman siemenet ja vaatia tuottajia ostamaan uudet siemenet joka vuosi? GMO on suuri bisnes ja orjuuttaa tuottajat viemällä maailman ruoantuotannon panokset vain harvojen käsiin ja samalla se kaventaa kuluttajien vapaudenvalintaa. Myös on pelättävissä, että kalliit oikeusprosessit lisääntyvät, jos jäsenmaat eivät hyväksy näitä tuotteita pelloilleen.

Bland oli keskiviikkona 2.7.2014 YLEn Aamu-tv:ssä keskustelemassa uudesta GMO-laista yhdessä Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK) Max Schulmanin kanssa. MTK:n edustaja puolusti geenimanipulaatiota ja väitti GMO:n ja luonnonmukaisen tuotannon voivan toimivan rinnakkain.

–       Ihmettelen tätä MTK:n kaksilla rattailla ajamista. Mikä on luomutuottajan oikeusturva, kun naapuripellon GMO, mitä luomussa ei hyväksytä, saastuttaa myös luomupellon? Jo nyt eläinten rehussa käytettävä soija on lähes täysin ulkomaista GMO-soijaa, vaikka meillä olisi hyvät mahdollisuudet kasvattaa puhdasta kotimaista valkuaista kuten härkäpapua ja rypsiä. Tällä hetkellä kukaan ei näytä ajavan suomalaisen tai eurooppalaisen perheviljelijän asemaa, Bland suree.

Bland näkee Jorma Ollilan brändityöryhmän peräänkuuluttaman luomun Suomen elintarviketuotannon vahvuutena.

–       Suomen puhtaat vedet, ilma ja maaperä ovat harvinaisia maailmassa. Hyvät tuotteemme luomuna olisivat myös vientivaltti, ei GMO:n kaltainen bulkkituotanto, jossa emme voi mitenkään kilpailla suuryritysten kanssa.

–       Euroopan kansalaiset ja parlamentti ovat tähän asti puolustaneet GMO-vapaata Eurooppaa. Toivon, että myös uusi parlamentti tekee niin eikä hyväksy neuvoston ja komission esitystä avata Monsantolle takaportti EU:n markkinoille, Bland vetoaa.

Lisätietoja:

YLEn Aamu-tv:n GMO-haastattelu: http://areena.yle.fi/tv/2320665