28.4.2012

Maaseutu- ja erävihreät ry järjesti 23.4. Helsingissä Eurooppasalissa yhdessä Tarja Cronbergin ja ViSiOn kanssa seminaarin Euroopan Unionin uuden yhteisen maatalouspolitiikan (CAP) linjauksista. EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa uudistetaan tulevaa ohjelmakautta 2013-2017 varten. Sen keskeiseksi ja kiistellyksi sisällöksi on noussut viherryttäminen.

Paljon muitakin tärkeitä teemoja Suomen, Euroopan ja koko maailman maataloudesta vilahti keskusteluissa: vaikutus ilmastoon, ympäristöön, maaseudun asukkaisiin ja globaaliin ruokajärjestelmään. Luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen, vesistöjen tila ja ennenkaikkea luomutuotannon tulevaisuus puhuttivat paneelissa.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja Anne Bland, joka aktiivisella osallistumisellaan sai tilaisuuden etenemään keskustellen ja hyvässä hengessä. Visio välitti seminaarin reaaliaikaisesti ja tallensi sen myös verkkoon. Suosittelen! Tilaisuus netistä: http://bambuser.com/v/2579283.

Cronbergin lisäksi, valtiosihteeri Risto Artjoen ja keskustan kansanedustaja Anne Kalmarin PowerPoint-esitykset löytyvät netistä: http://www.slideshare.net/opintokeskus_visio.

Paneelikeskusteluun osallistuivat alustajat sekä lisäkseni MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja Suomen luonnonsuojeluliiton edustajana Hannele Ahponen. Kerron lyhyesti, mitä näin viikon kuluttua tilaisuudesta on jäänyt omaan mieleeni elämään.

Olen ollut luomuviljelyn tiimoilta vuosikymmenien varrella monessa tilaisuudessa monessa eri roolissa. Yleensä päättäjien suhtautuminen on ollut positiivista, mutta heti toistuu ”kaikki suomalainen ruoka on melkein luomua”. Tässäkään seminaarissa ei MTK:n Marttila eikä keskustan Kalmari olleet aktiivisesti ajamassa luomun kehittämistä. Vain Tarja Cronberg toi esiin luomun mahdollisuuksia ja haasteita rakentavassa hengessä.

Maaseudun Tulevaisuus uutisoi tilaisuudesta luomu-otsikolla sekä verkko- että printtilehdessä: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/tarja-cronberg-nostaisi-luomun-eu-n-maatalousuudistuksen-kärkeen-1.15507

Vaikka statukseni seminaarissa olikin luomuviljelijä, pidän maatalouden tärkeimpinä haasteina ympäristökysymyksiä. Näissä kysymyksissä olen Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa samoilla linjoilla: http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2011/CAPtiedote-210611. Tarvitsemme ilmastoälykästä maataloutta, joka on ekologisesti kestävää. Sen tulee tukea sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän maaseudun tulevaisuutta.

Vihreiden nettisivuilta voi lukea Cronbergin erinomaisen tiedotteen:
http://www.vihreat.fi/tiedotteet/cronberg-suomi-tarvitsee-kestavan-maatalouden-tiekartan ”Kestävä maatalous on modernia ja monen toimijan kimppa. Tiekartan toteuttamaan tarvitaan tuottajien ohella myös teknologiainnovaatioiden kehittäjät, julkinen sektori ja kauppa, Cronberg listaa.”

Myös Maaseutu- ja erävihreät ry on ottanut CAP:n ilmastovaikutuksiin kantaa: https://maaseutujaeravihreat.fi/2011/11/02/ymp-uudistuksella-ilmastoalykkaaseen-maatalouteen-2/