Kannanotto 25.5.2013

Teollinen maatalous ja ”vihreä vallankumous” on rakennettu riisin, vehnän ja maissin viljelyn varaan. Samalla paikalliset, monipuolisesti ravitsevat palko- ja vihanneslajikkeet ovat hävinneet.
Worldwatch-instituutin Maailmantila 2013 mukaan maailman ruuantuotanto riittäisi ruokkimaan 9-11 miljardia ihmistä. Köyhyys – ei ruuan puute – johtaa aliravitsemuksen, usein myös ylipainoisuuteen.

Riippuvuus Monsanton kaltaisten ylikansallisten yritysten gmo-lajikkeisiin tukeutuvasta viljelyjärjestelmistä on johtaneet viljelyn riskien kasvamiseen, pienviljelijöiden köyhtymiseen ja ravinnon yksipuolistumiseen.
Kestävyyden ja luonnon monimuotoisuuden kannalta on turvattava paikallisten lajikkeiden säilyminen ja estettävä geeniaineksen patentointi. Näihin liittyvässä juuri EU:n komissiossa ja parlamenttiin tulevissa siemenlain muutoksissa Vihreät ovat paljon vartijana.

Toinen suuri ongelma on se, että jopa kolmannessa sadosta tuhoutuu ennenkuin se on lautasella.

Maaseutu- ja erävihreät esittävät, että Vihreät käynnistävät toimia ruuan haaskauksen lopettamiseksi. Länsimaissa kauppa ja kuluttajat heittävät pois vuosittain valtavat määrät valmista ruokaa ja myös viljelijät joutuvat hävittämään esimerkiksi väärän kokoisia tai muotoisia ruuaksi kelpaavia tuotteita.
Positiivisen kampanjan nimi on ”Rakasta ruokaa, säästä rahaa, vihaa haaskausta!”