Maaseutu- ja erävihreät iloitsevat siitä, että Vihreistä on tulossa kovaa vauhtia vahva vaikuttaja myös maaseudulla ja maakunnissa. Puolueen johdossa on ensimmäistä kertaa kattava edustus ympäri maan.

Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja, huittislainen Anne Bland nousi puolueen varapuheenjohtajaksi.

–        Espoon puoluekokouksen viesti on selvä: Vihreät on koko maan puolue ja haluamme lähteä kohti EU- ja eduskuntavaaleja hakemalla laajaa kannatusta myös maaseudulta ja yliopistokaupunkien ulkopuolelta, Bland korostaa.

Maaseutu- ja erävihreiden vuosikokous järjestettiin puoluekokouksen yhteydessä ja Bland valittiin yksimielisesti jatkoon yhdistyksen puheenjohtajaksi. Myös kaivosasioissa profiloitunut tutkija, varapuheenjohtaja Mika Flöjt Kuusamosta sekä kuopiolainen sihteeri Eija Luostarinen, jatkavat pesteissään.

Maaseutuvihreys saa vahvistusta niinikään puolueen valtuuskunnassa, jonne yhdistyksen hallituksen jäsen ja maatalousasiantuntija, agronomi Lea-Elina Nikkilä tuli valituksi Joutsasta, ja Maaseutu- ja erävihreiden jäsen Katja Andrejev Haminasta valtuuskunnan varapuheenjohtajaksi.

Maaseutu- ja erävihreät ottivat vuosikokouksessaan kantaa kestävän ruoantuotannon puolesta. Maailman teollinen maatalous on rakennettu riisin, vehnän ja maissin viljelyn varaan. Samalla paikalliset, monipuolisesti ravitsevat palko- ja vihanneslajikkeet ovat hävinneet. Worldwatch-instituutin Maailmantila 2013 mukaan maailman ruuantuotanto riittäisi ruokkimaan 9-11 miljardia ihmistä. Köyhyys – ei ruuan puute – johtaa aliravitsemuksen, usein myös ylipainoisuuteen.

–        Riippuvuus Monsanton kaltaisten ylikansallisten yritysten geenimuuntelulajikkeisiin tukeutuvasta viljelyjärjestelmistä on johtanut viljelyn riskien kasvamiseen,  pienviljelijöiden köyhtymiseen ja ravinnon yksipuolistumiseen. Kestävyyden ja luonnon monimuotoisuuden kannalta on turvattava paikallisten lajikkeiden säilyminen ja estettävä geeniaineksen patentointi, Nikkilä vaatii, ja jatkaa:

–        EU:n komissiossa ja parlamentissa parhaillaan käsittelyssä olevan siemenlain muutoksissa Euroopan Vihreät ovat paljon vartijana.

Maaseutu- ja erävihreiden mielestä toinen suuri ongelma on se, että jopa kolmannes sadosta tuhoutuu ennenkuin se on lautasella. Maaseutu- ja erävihreät esittävätkin, että Vihreät käynnistävät toimia ruuan haaskauksen lopettamiseksi.

–        Länsimaissa kauppa ja kuluttajat heittävät pois vuosittain valtavat määrät valmista ruokaa ja myös viljelijät joutuvat hävittämään väärän kokoisia tai muotoisia, ruuaksi kelpaavia tuotteita. Aloittakaamme siis vihreä ruokavallankumous, jonka ensimmäisen osion nimi voisi olla: ”Rakasta ruokaa, säästä rahaa, vihaa haaskausta!” ehdottaa Bland.

Maaseutu- ja erävihreät ry:n uusi hallitus (varajäsen suluissa):

Puheenjohtaja Anne Bland, Satakunta
Juhani Kela, Oulu (Sirkku Asheesh, Oulu)
Lea-Elina Nikkilä, Keski-Suomi (Marja Nuora, Uusimaa)
Sampsa Heinonen, Varsinais-Suomi (Ari Jäntti, Keski-Suomi)
Varapuheenjohtaja Mika Flöjt, Koillismaa (Marianne Luukkanen, Keski-Suomi)
Laura Pitkänen, Etelä-Savo (Sihteeri Eija Luostarinen, Pohjois-Savo)
Tapio Mattlar, Häme (Timo Järvenpää, Pirkanmaa)

Lisätietoja:

Maaseutu- ja erävihreät ry