Hyvä kokousväki!

Lämpimät kiitokset Ville Niinistölle luonnonsuojelun edistämisestä.

Etelä-Konneveden kansallispuiston perustamistoimet ovat edenneet ripeästi. Toivottavasti myös kolme muuta puistohanketta etenee onnelliseen loppuun. Myös soiden suojelussa on edistytty.  Maakunnissa aktiivinen kansanliike toimii turpeenkaivuun vesistöhaittojen lopettamiseksi ja tuotannon aiheuttamien haittojen korvaamiseksi. Toivottavasti turpeenkaivuu mahdollisimman pian loppuu kannattamattomana.

Mutta vesistöjämme ja maa-alueita uhkaa nyt toisenlainen kaivuutoiminta. Maaseutu- ja erävihreät ovat kiinnittäneet kesän aikana huomionsa kaivostoimeliaisuuden kulovalkean tavoin tapahtuvaan leviämiseen. Tuntuu käsittämättömältä, että varaushakemuksia voidaan tehdä niin, että rajausten sisällä on jopa kansallispuistoja ja muita  luonnonsuojelualueita.  Toivoisin, että viime hallituskaudella Mauri Pekkarisen johdolla rukatun kaivoslain tehtäviä toimia seurataan suurennuslasilla.

Geenimuunnellun aineksen tulo suomalaisten ruokapöytää huolestuttaa monia. Myös meitä viljelijöitä kummastuttaa MTK:n takinkääntö asiassa, sillä viljelijät ovat olleet varsin yksimielisiä gmo-vapauden eduista. GMO-vapaa maataloustuotanto voisi olla suomalaisille elintarvikkeille todellinen vientivaltti. Toivottavasti EU-vaalien vuoksi tämä aihe nousee laajempaankin keskusteluun niin meillä kun muuallakin Euroopassa.

Lopuksi kehitysyhteistyöministeri Hautalalle kiitokset kehitysmaiden naisten aseman parantamiseen tähtäävistä toimista. Heidän harteillaan on maailman ruokaturva ja naisten koulutustason ja viljelyedellytysten parantaminen vähentää nälänhätää ja lisää ruuantuotantoa. YK:n maatalous- ja elintarvikejärjestö FAO on painottanut ilmastoälykkään maatalouden strategian toteuttamista pikaisesti. Hiilineutraali maatalous ei ole utopiaa.