TIEDOTE 12.10.2013

Maaseutu- ja erävihreät ry on pahoillaan kehitysyhteistyö- ja valtion omistajaohjausministerin, Heidi Hautalan, erosta ja kiittää Hautalaa pelottomasta työstään kestävän kehityksen, ihmisoikeuksien ja avoimemman politiikan puolestapuhujana.

Vihreiden eduskuntaryhmä ja valtuuskunta päättävät keskiviikkona 16.10.13 Hautalan seuraajasta. Maaseutu- ja erävihreät kannattaa sähkövoimatekniikan lisensiaatti, MEP Satu Hassia, uudeksi ministeriksi.

–       Satu Hassi on erittäin kokenut ja pätevä poliitikko, jonka vahvuuksia ovat ympäristö- ja talousasiat. Euroopan Parlamentissä hän on seurannut mm. teollisuus- ja energia-asioita ja hänen kansainvälinen näkemyksensä olisi vahvuus valtion omistajaohjaustyössä, sanoo puolueen valtuuskunnan jäsen Lea-Elina Nikkilä.

–       Hassi tunnetaan erityisesti yhteiskuntavastuun asiantuntijana. Esimerkiksi valtion taholta tapahtuvassa arktisen alueen luonnonvarojen hyödyntämisessä vastuullisuus korostuu. Myös entisenä kehitysyhteistyöministerinä työtehtäviin sujahtaminen kävisi Hassilta juohevasti loppuhallituskaudelle, jatkaa Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja ja puolueen varapuheenjohtaja Anne Bland.

Maaseutu- ja erävihreät ry peräänkuuluttaa julkista keskustelua omistajaohjauksen roolista ja strategiasta.

–       On selvää, että Hautala jätettiin hyvin yksin omistajaohjauksen puolella, vaikka yleisesti tiedettiin, että pesti on todella vaikea. Kuitenkin hän kantoi vastuunsa tavalla, jota Suomessa harvemmin näkee, Bland sanoo.

Maaseutu- ja erävihreät ry myös toivoo, että Heidi Hautala jatkaa tärkeää työtään maailman pelastamiseksi asettumalla vihreiden eurovaaliehdokkaaksi.

Lisätietoja:

Anne Bland, 040-8525656, anne@annebland.fi