TIEDOTE 8.9.2014

(julkaisuvapaa klo 13)

”Maaseutu on Suomen henkivakuutus, ei raaka-ainevarasto”

Maaseutu- ja erävihreät ry ei ole tyytyväinen vihreiden 8%:n kannatukseen ja haluaakin synnyttää Suomeen uuden vihreän aallon. Ensimmäinen vihreä aalto vei Vihreän liiton yliopistokaupunkien yhdeksi suosituimmaksi puolueeksi ja nyt on maaseutuvihreiden mielestä muun Suomen aika.

Vihreän liiton valtakunnallinen jäsenyhdistys pitää vihreiden kaupunki-imagoa myyttinä. Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja ja puolueen varapuheenjohtaja Anne Bland näkeekin puolueen politiikan vahvuutena juuri maaseudun.

–       Erityisesti näinä epävarmoina aikoina maaseutu on Suomen henkivakuutus. Maalta meillä on mahdollisuus saada ruokamme, energiamme ja polttoaineemme kestävällä tavalla, joka luo samalla hyvinvointia ja ratkoo myös viheliäitä ilmasto- ja ympäristöongelmia, huittislainen Bland visioi.

–       Biotalous on tässä se avain, mutta jotta se olisi vaikuttavaa, sitä pitäisi mitata bruttokansantuotteen sijasta aidon kehityksen mittarilla, joka analysoi alueelliset vaikutukset niin työllisyyden ja hyvinvoinnin kuin myös paikallistalouden kannalta. Maaseutu ei saa olla vain raaka-ainevarasto, jonka hyödyt annetaan valua alueen ja Suomen rajojen ulkopuolelle, Bland jatkaa.

Uusi vihreä aalto lähtee Blandin mukaan rohkeudella levittäytyä puoleelle perinteisesti vaikeille alueille. Tavoitteen toteuttamiseksi maaseutu- ja erävihreät ry haluaa rakentaa kattavan maaseutuvihreiden eduskuntavaaliehdokkaiden verkoston. Yhdistyksen hallitus hyväksyi verkostoon seuraavat jäsenensä, jotka ovat omissa piireissään ehdolla:

Liiketalouden opettaja, MBA Katja Andrejev (33) Haminasta; tutkija, YM Mika Flöjt (40) Kuusamosta; ympäristötekniikan diplomi-insinööri Silja Keränen (30) Kajaanista ja MMT, professori Kari Tiilikkala (60) Jokioisilta.

Lisätietoja:

Puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtaja, haminalainen kaupunginvaltuutettu ja Haminan seudun vihreät ry:n puheenjohtaja, MBA Katja Andrejev, on huolissaan Kaakkois-Suomen riippuvaisuudesta herkästä Venäjän kaupasta ja rakennemuutoksen myötä hävinneistä teollisuuden työpaikoista.

–       Meillä on mahdollisuus nousuun puhtaan energian sekä merenkulkuun ja logistiikkaan liittyvien ratkaisujen avulla. Iso osa pinta-alastamme on maatalouden ja metsätalouden käytössä, ja niiden kestävät kehittymismahdollisuudet tulee turvata, jo toista kertaa eduskuntavaaliehdokkaana oleva liiketalouden opettaja Andrejev vaatii.

Kuusamon valtuutettu ja yhteiskuntatieteiden maisteri, Mika Flöjt, on perehtynyt pohjoisten alueiden erityiskysymyksiin, erityisesti resurssipolitiikkaan kaivos- ja energiakysymyksissä. Myös Kalotin ja Arktisen alueen kysymykset ovat tuttuja.

–       Pohjoisessa elämäni eläneenä ymmärrän hyvin tämän arvon maailmassa sekä kuinka tärkeää on pitää kaunis, monimuotoinen alueemme elävänä, puhtaana ja turvallisena elinympäristönä nykyisille ja tuleville sukupolville, innokkaana kalastumiehenäkin tunnettu Flöjt sanoo ja lupaa tehdä kaikkensa puolustaakseen vihreää kestävää taloutta.

Ympäristötekniikan diplomi-insinööri ja muun muassa EU:n kemikaalivirastossakin virkamiehenä toiminut, Silja Keränen,  työskentelee nykyään vesiensuojelun ja energiatehokkuuden elinkeinojen edistämiseksi Kainuussa ja Euroopassa. Kainuun maakuntavaltuutetun ja Kajaanin kaupunginhallituksen jäsenen vaaliteemat liittyvät maapallon tulevaisuuteen sekä Pohjois-Suomen elinmahdollisuuksiin.

–       Ympäristötekniikan opiskelun myötä ymmärsin, miten ihmisen toiminta vaikuttaa luontoon ja ympäristöön. Maapallo ei kestä tätä elämäntyyliä. Minusta nykysukupolvien täytyy jättää elinkelpoinen planeetta myös tuleville, Keränen pohtii.

Professori Kari Tiilikkala pitää itseään tutkimuksen sekä tuotekehityksen sekatyömiehenä, joka on tehnyt yrityslähtöistä tutkimustyötä MTT:ssä yli 40 vuotta ja toiminut myös sivutoimisena yrittäjänä vuodesta 1993 alkaen.

–       Lähdin uutena mukaan politiikkaan, koska vanhusten, lasten ja nuorten tilanne vaatii nopeasti parannusta. Myös luonnonvarojen kestävä käyttö ja siihen vaikuttava politiikka tarvitsevat uutta tietoperustaa.  Nyt tarvitaan PK- yrityksiä rajoittavan byrokratian purkua sekä hallinnon asennemuutosta monilla tasoilla. Maaseudulla on arvokkaita resursseja, joita ilman ei biotaloutta, kierrätystaloutta tai kansantaloutta saada nousuun, Tiilikkala sanoo.

Varsinais-Suomen jäsenäänestys

Lisäksi Varsinais-Suomen vihreiden piirijärjestö järjestää syyskuun aikana jäsenäänestyksen eduskuntavaaliehdokkaistaan. Maaseutu- erävihreistä ehdolla ehdokkaiksi ovat yhdistyksen puheenjohtaja ja yhteiskunnallinen yrittäjä Anne Bland Huittisista; Pöytyän vihreiden puheenjohtaja, tradenomi Johanna Leppäsilta Pöytyältä sekä FM ja valtiotieteiden ylioppilas Helena Särkijärvi Paraisilta.

Yhteystiedot:

Anne Bland 040 – 852 5656, anne@annebland.fi