TIEDOTE 5.1.2015

Vihreät käynnistävät  tammikuussa ”toisen vihreän aallon” Forssan Koijärveltä, jossa ensimmäinen aalto, vihreä liike aikanaan tuli julkisuuteen ja kasvoi yliopistokaupungeissa yhdeksi suurimmista puolueista.

Kyseessä on Maaseutu- ja erävihreiden ja Lounais-Hämeen vihreiden yhteinen kampanja-avaus, jossa  esittellään maaseutuvihreitä ehdokkaita. Maaseutuvihreät tarjoavat eduskuntavaaleissa konkreettisia ratkaisuja Suomen nykyisiin haasteisiin sekä vision maaseudun tulevaisuudesta koko Suomen kehittämiseksi.

• Maaseutu nähdään helposti köyhän serkun asemassa, vaikka itse asiassa juuri se tarjoaa Suomelle hyvinvointia, ruokaturvaa ja energiaomavaraisuutta. Suomen talouskasvu ja vihreiden kasvu lähtee nyt maaseudulta. Vihreä biotalous voi luoda Suomeen kymmeniätuhansia työpaikkoja, mutta se vaatii vahvaa poliittista yhteistyötä, sanoo Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja ja puolueen varapuheenjohtaja Anne Bland.

Hämeen maaseutuvihreäehdokas, professori Kari Tiilikkala jatkaa:

• Biomassat ja niiden tuottamiseen sekä jalostamiseen tarvittava osaaminen ovat maaseudulla. Myös kiertotalous ja digitalisaatio nostavat koko maaseuden merkityksen ja mahdollisuudet uudelle tasolle.

Tilaisuuden vieraspuhujaksi on kutsuttu Vihreän Liiton puheenjohtaja Ville Niinistö, joka käynnistää keskustelua vihreiden tehtävästä Koijärveltä Koijärvelle ja vihreästä tulevaisuudesta. Mukana visioimassa ovat toistakymmentä maaseudun vihreää ehdokasta kautta Suomen sekä myös puoluesihteeri Lasse Miettinen, joka kertoo, miksi maaseutu on tärkeä koko Euroopan vihreälle liikkeelle.

Kampanjastartti on lauantaina 10.1.15 Koijärven nuorisoseurantalolla klo 13-16.15.

Ennen tilaisuuden alkua, klo 11.30 alkaen, on mahdollisuus omakustanteiseen ruokailuun ja tarvittaessa ehdokkaiden tapaamiseen. Tilaisuuden jälkeen, klo 16.30, vihreät tutustuvat joukolla vastavalmistuneeseen Koijärven ekokouluun, joka sijaitsee noin kilometrin päässä Koijärvi-talolta.

Maaseutu- ja erävihreät ry on vuonna 2010 perustettu Vihreän Liiton valtakunnallinen henkilöjäsenyhdistys, jonka tavoitteena on tehdä maaseutupolitiikkaa ja yhdistää maaseudun kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä.

Lisätietoja:

Maaseutu- ja erävihreät, pj. Anne Bland, anne@annebland.fi, puh. 040-8525656

Lounais-Hämeen vihreät, pj. Eira Rosenberg, eira.rosenberg@humppila.fi, puh. 050-4385277