Oulun vaalipiiri

Silja Keränen, 35, Kajaani

Olen diplomi-insinööri, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu, äiti, metsänomistaja, feministi ja maailmanparantaja. Kajaanilainen, joka on asunut Oulussa, Kuopiossa, Helsingissä ja Singaporessa. Partiolainen, joka on tehnyt töitä sekä pienyrityksessä että EU-virkamiehenä. Kuntavaalien ääniharava, joka veti valtavasti kiitosta saaneen vihreiden maatalouspoliittisen ohjelman valmistelun. Vihreä poliitikko, koska ilmastonmuutos täytyy saada hillittyä, jotta jätämme elinkelpoisen maapallon lapsillemme.
Kärkiteemat
Ilmasto, ympäristö, energia, maatalous, biotalous

Hanne Kokko, 39, Nivala

Työskentelen tällä hetkellä koulunkäynninohjaajana ja toimin JHL:n luottamusmiehenä ja
yhdistysaktiivina. Olen ensimmäisen kauden ensimmäinen vihreä valtuutettu Nivalassa ja valtuustoryhmän puheenjohtaja. Luottamustehtäviini kuuluvat valtuuston lisäksi hyvinvointilautakunta, SOTE-neuvottelukunta, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston, SOTE- ja Maakuntauudistuksen laajan seurantaryhmän, sekä Kalajokilaakson Vihreiden hallituksen jäsenyys.

Harrastuksiini kuuluvat valokuvaus, kuorolaulu, taide, luonnossa liikkuminen koirien kanssa.

Meillä on Suomessa puhdas vesi, ilma ja onneksi vielä terveellinen elinympäristö, mutta niitä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Luonnon suojeleminen ja ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on yhteinen globaali ongelma, johon vaaditaan nyt yhdessä tekoja.

Ilmastonmuutos, ihminen ja luonto

Marjo Tapaninen, 45, Oulu

Olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti ja työskentelen projektikoordinaattorina järjestösektorilla turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kotoutumista edistävässä hankkeessa. Olen toiminut myös Oulun Kauppatorin aitassa käsityöyrittäjänä ja matkailualan yrittäjänä maaseudulla.
Olen vegaani ja arvostan ekologisesti tuotettua suomalaista lähiruokaa, joka on puhdasta ja terveellistä. Minulle sydämen asioita ovat ihmisoikeudet, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, luonnon monimuotoisuus ja eläimet, joiden eteen teen työtä kansalaisjärjestöissä.
Yhteiskunnan sosiaalinen omatunto mitataan siinä, miten se kohtelee marginaaleja.
Kärkiteemat
sosiaaliturvan uudistus, perustulo, yrittäjyyden edistäminen, luonnon monimuotoisuuden varjelu, kulttuurihistorian kunnioitus, eläinten- ja ihmisoikeudet