Oulun vaalipiiri

Silja Keränen, 35, Kajaani

Olen diplomi-insinööri, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu, äiti, metsänomistaja, feministi ja maailmanparantaja. Kajaanilainen, joka on asunut Oulussa, Kuopiossa, Helsingissä ja Singaporessa. Partiolainen, joka on tehnyt töitä sekä pienyrityksessä että EU-virkamiehenä. Kuntavaalien ääniharava, joka veti valtavasti kiitosta saaneen vihreiden maatalouspoliittisen ohjelman valmistelun. Vihreä poliitikko, koska ilmastonmuutos täytyy saada hillittyä, jotta jätämme elinkelpoisen maapallon lapsillemme.
Kärkiteemat
Ilmasto, ympäristö, energia, maatalous, biotalous

Marjo Tapaninen, 45, Oulu

Olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti ja työskentelen projektikoordinaattorina järjestösektorilla turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kotoutumista edistävässä hankkeessa. Olen toiminut myös Oulun Kauppatorin aitassa käsityöyrittäjänä ja matkailualan yrittäjänä maaseudulla.
Olen vegaani ja arvostan ekologisesti tuotettua suomalaista lähiruokaa, joka on puhdasta ja terveellistä. Minulle sydämen asioita ovat ihmisoikeudet, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, luonnon monimuotoisuus ja eläimet, joiden eteen teen työtä kansalaisjärjestöissä.
Yhteiskunnan sosiaalinen omatunto mitataan siinä, miten se kohtelee marginaaleja.
Kärkiteemat
sosiaaliturvan uudistus, perustulo, yrittäjyyden edistäminen, luonnon monimuotoisuuden varjelu, kulttuurihistorian kunnioitus, eläinten- ja ihmisoikeudet